Laita viestiä mari@internesia.fi | Kotisivut, verkkokaupat, hakukoneoptimointi, mainokset, esitteet, koulutus ja valokuvaus – Internesia – Lahti

Blogi

Verkkotunnuksen valinnan tärkeimmät 11 kohtaa

Verkkotunnuksen valinnan tärkeimmät 11 kohtaa - Internesia

Verkkotunnus on osa yrityksen imagoa, siksi sen valinnassa kannattaa olla tarkka ja miettiä useampaa tärkeää asiaa. Tässä listattuna 11 kohtaa.

1. Avainsanat

Mieti useampia yrityksesi liiketoimintaan liittyviä avainsanoja. Valitse näistä tärkein ja käytä sitä mahdollisuuksien mukaan verkkotunnuksessasi. Verkkotunnuksessa oleva avainsana auttaa sivujasi löytymään paremmin hakukoneilla.

2. Yksilöllisyys

Valitse yrityksellesi yksilöllinen verkkotunnus. Älä valitse verkkotunnusta, joka muistuttaa läheisesti jo jotain olemassa olevaa verkkotunnusta tai on jo olemassa oleva verkkotunnus väärin kirjoitettuna. Kävijät sekoittavat helposti toisiaan muistuttavat osoitteet ja tämä vaikeuttaa yrityksen brändäystä.

3. Verkkotunnuksen pääte

Verkkotunnuksen päätteen valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi toimiiko yrityksesi vain Suomessa vai myös ulkomailla. Suomalaiselle yritykselle fi-verkkotunnus on helppo valinta, mutta voit tietysti hankkia myös useampia verkkotunnuksia ja ohjata ne eri sivustoille esimerkiksi kielivalinnan mukaan. Verkkotunnuksen pääte voi vaikuttaa myös yrityksen uskottavuuteen ja taas toisaalta se voi olla hauska sanaleikki.

4. Kirjoitettavuus

Verkkotunnuksen tulisi olla helppo kirjoittaa. Jos joudut tavaamaan asiakkaalle miten verkkotunnus kirjoitetaan, vaikeuttaa tämä yrityksesi brändäystä ja markkinointia. Vältä vaikeasti kirjoitettavia sanoja ja kirjaimia sekä ääkkösiä, vaikka fi-domainin voikin hankkia myös ääkkösillä kirjoitettuna.

5. Muistettavuus

Valitse verkkotunnus joka on helppo muistaa. Mitä teet hienoilla kotisivuilla, joista edes ystäväsi eivät voi kertoa eteenpäin, koska eivät muista sivujen osoitetta?

6. Lyhyt verkkotunnus

Lyhyt kotisivujen osoite on helpompi kirjoittaa ja helpompi muistaa. Se sopii myös paremmin esimerkiksi printtimediaan ja kaikkeen muuhun ei-internetmarkkinointiin (mm. puskaradio).

7. Kuvaava verkkotunnus

Paras lopputulos olisi, että verkkotunnuksestasi selviäisi heti millaista sisältöä kotisivuillasi on esillä. Esimerkkejä tällaisista verkkotunnuksista on muun muassa Koirat.com, Pizza-online.fi, Telkku.com ja Tori.fi. Jos verkkotunnuksesta ei selviä mitä myyt tai mitä palveluita tarjoat, joudut tekemään paljon enemmän töitä brändäyksen eteen. Toisaalta jos tavoitteesi on luoda kokonaan jotain uutta, voi ei-selkeä verkkotunnus olla hyvä valinta.

8. Tekijän oikeudet

Finlexistä löytyy verkkotunnuslaki. Sieltä selviää millaiset fi-verkkotunnukset ovat sallittuja ja millaiset eivät. Ulkomaalaisten tunnusten osalta voi olla myös tarpeen selvittää, ettei tunnus riko tekijänoikeuksia. Usein näin ei ole, mutta tällainen rikkomus voi tehokkaasti kuopata hyvän verkkotunnuksen.

9. Erotu brändäämällä

Jos haluat luoda jotain uutta ja sinulla on mahdollisuus panostaa paljon yrityksesi brändäämiseen, valitse jokin erikoisempi verkkotunnus kotisivujesi osoitteeksi. Brändi on paljon muutakin kuin vain muutama kuvaava sana, esimerkiksi DNA, F-Secure ja Nokia.

10. Unohda tavuviivat ja numerot

Verkkotunnukseen ei kannata sisällyttää tavuviivoja tai numeroita. Ne vaikeuttavat verkkotunnuksen ilmaisemista puheessa ja vaikuttavat negatiivisesti muistettavuuteen, ne myös hankaloittavat brändäystä ja eivät lisää hakukonelöydettävyyttä. Ääkkösten käyttö on ollut mahdollista fi-domaineissa jo vuodesta 2005, mutta ne eivät silti ole suosittuja.

11. Tarkista verkkotunnuksen saatavuus

Fi-verkkotunnuksen saatavuuden voit tarkistaa suoraan Viestintäviraston sivuilta. Muiden päätteiden tarkistamiseen löytyy useita sivustoja, esimerkiksi useimmat palveluntarjoajat tarjoavat sivuillaan tällaisen palvelun. Voit tarkistaa verkkotunnusten saatavuuden myös yhteistyökumppanini Zonerin sivuilla.

Picture of Mari Lepistö | Internesia

Mari Lepistö | Internesia

Web-suunnittelija | Kotisivut, verkkokaupat, hakukoneoptimointi, koulutus, valokuvaus

mari@internesia.fi
044 534 1815

Uusimmat artikkelit

Suosituimmat artikkelit

Haluatko jakaa tämän artikkelin?

Etsitkö yrityksesi kotisivuille tai verkkokaupalle tekijää?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää! Katso alla lisätietoja kotisivu- ja verkkokauppapaketeistani.