Verkkokaupan perustajan muistilista

Verkkokaupan perustajan muistilista

Elämme tätä kirjoittaessani haastavia aikoja monelle yrittäjälle. Koronavirusepidemian vuoksi yrityksen aiempi toimintamalli ei saata enää toimia tai sitä ei voi käyttää. Moni yritys on siirtänyt toimintaansa verkkoon ja vielä useampi miettii miten ja mitä verkossa voisi myydä. Verkkokaupan perustaminen voi olla yksi vaihtoehto, mutta se saattaa tuntua isolta ja monimutkaiselta projektilta. Listasin tähän yksinkertaisen listan siitä miten verkkokaupan saa helposti ja nopeasti pystyyn WordPressin WooCommercella ja mitä sitä varten tarvitaan. Tärkeitä ominaisuuksia hyvässä verkkokaupassa ovat nykypäivänä toimivuus, helppokäyttöisyys, nopea toimitus ja hyvä asiakaspalvelu. Muista siis panostaa kaikkiin näihin osa-alueisiin!

  • Mitä ja miten haluat myydä?

    Ennen verkkokaupan perustamisen aloittamista tulisi miettiä tarkkaan mitä ja miten haluat myydä verkossa? Myytkö fyysisiä tuotteita, palvelua vai digitaalisia tuotteita? Mieti tuotteille selkeät tuotekategoriat ja kirjoita ylös tuotetiedot (otsikko, kuvaus, hinta, tekniset tiedot, liittyvät tuotteet jne). Kerää tuotekuvia esimerkiksi valmistajien sivuilta tai ota kuvia tuotteista itse. Muista kuvissa kiinnittää huomiota hyvään valoon ja kuvien yhteneväisyyteen. Kirjoita valmiiksi myös tilaus- ja toimitusehdot sekä tietosuojaseloste. Näihin voit hyvin ottaa mallia muiden verkkokauppojen sivuilta.

  • Verkkotunnus ja webhotelli

    Tarvitset verkkotunnuksen verkkokaupan osoitteeksi ja webhotellin, jonne verkkokauppa asennetaan. Voit myös mahdollisesti käyttää jo olemassa olevaa verkkotunnusta ja webhotellia, jos yritykselläsi on esimerkiksi kotisivut. Useisiin webhotelleihin saa myös useita verkkotunnuksia samaan webhotelliin. Muista SSL-salaus! Se on nykypäivänä kaikilla sivustoilla, ja erityisesti verkkokaupoissa, ehdoton omainaisuus. Monet webhotellien palveluntarjoajat mahdollistavat ilmaisen SSL-sertifikaatin käytön. Webhotellin palveluntarjoajaksi suosittelen itse Zoneria ja Suomen Hostingpalvelua.

  • WordPressin ja WooCommercen asennus

    Kun verkkotunnus ja webhotelli asiat ovat kunnossa, seuraavaksi tulee palvelimelle asentaa WordPress ja WooCommerce-verkkokauppalisäosa. WordPressiin tarvitset myös ulkoasupohjan eli teeman, jossa on tuki WooCommercelle ja joka on responsiivinen eli mobiiliystävällinen. Teemoja löytyy lukuisia, ilmaisia ja maksullisia. Kannattaa tutustua huolella teeman ominaisuuksiin ennen sen käyttöönottoa. Monista ilmaisistakin teemoista on olemassa Pro-versio, jolla teemaan saa lisää ominaisuuksia.

  • Sisällön lisääminen verkkokauppaan

    WooCommercen asennuksen jälkeen pääset syöttämään kauppaan tuotekategoriat ja tuotetiedot. Luo WordPressiin myös ainakin etusivu ja sivut tilaus- ja toimituehdoille sekä tietosuojaselosteelle. WooCommercesta löydät asetukset, josta pääset määrittelemään kauppaan liittyvät tiedot. Muista sisältöä syöttäessäsi myös hakukoneoptimointi!

  • Maksutavat

    Saadaksesi verkkokauppaasi suomalaiset verkkomaksuvaihtoehdot, tulee sinun ensin tehdä sopimus jonkin maksupalveluntarjoajan kanssa. Maksupalveluita tarjoavat esimerkiksi Checkout Finland, Paytrail ja Bambora. Tutustu heidän ehtoisinsa ja hinnastoihinsa, ja valitse itsellesi sopivin vaihtoehto. Maksupalvelun liittämiseksi WooCommerceen tarvitset lisäosan, josta saat tietoa maksupalveluntarjoajalta. Lisäosa saattaa jossain tapauksissa olla maksullinen.

  • Toimitustavat

    Oletuksena toimitustavoiksi WooCommercessa saa määriteltyä kiinteän toimituskulun, maksuttoman toimituksen ja noudon. Postilta, Matkahuollolta ja muilta toimijoilta löytyy toimituspalveluita, joista useimmat voi liittää WooCommerceen. Myös näissä liitokseen vaadittavat lisäosat voivat olla maksullisia.

  • Julkaisu ja markkinointi

    Kun kaikki on valmista ja kauppa on valmis, voit julkaista sen. Käytä hyväksesi olemassa olevia markkinointikanaviasi tiedottaaksesi uudesta kaupastasi. Voit lisätä kauppaan myös tarjoustuotteita, alennuskuponkeja tai järjestää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa kilpailuja, jotta saat nopeammin liikennettä uuteen verkkokauppaasi. Ylläpidä kauppaasi säännöllisesti hoitamalla muun muassa tilauksien käsittely sen kautta (näin asiakas saa tietää tilauksen etenemisestä), lisäämällä uusia tuotteita ja päivittämällä nykyisten tuotteiden tietoja.

Jos yllä olevat ohjeet tuntuvat liian monimutkaisilta itse toteuttaa, laita viestiä, niin annan sinulle mielelläni tarjouksen verkkokauppasi toteuttamisesta! Voit myös kysyä, jos mieleesi tuli jokin asia, joka verkkokaupan perustamisessa mietityttää. WordPress ja WooCommerce mahdollistavat monia erilaisia kaupan toteutustapoja. Lisäosilla verkkokauppaan saa myös valtavan määrän erilaisia ominaisuuksia.

(Sivulla on vierailtu 154 kertaa, 1 vierailua tänään)