You are currently viewing Kuvien hakukoneoptimointi

Kuvien hakukoneoptimointi

  • Artikkelin kirjoittaja:

Kuvat ovat tärkeä osa kotisivujesi visuaalista ilmettä ja sisältöä. Lue tästä artikkelista vinkkejä ja neuvoja kuviesi optimointiin!

Kuvien koon optimointi

Kuvan koko ja kuvan tiedostokoko eivät ole sama asia. Kuvan koko viittaa kuvan mittoihin (esim. 800×600 pikseliä) ja kuvan tiedostokoko taas tarkoittaa tilaa, jonka kuva vie palvelimelta (esim. 500 kilotavua).

Kuvat, joilla on isompi tarkkuus (resoluutio) ja suuremmat mitat hidastavat sivujesi latausnopeutta huomattavasti. Tällaiset kuvat soveltuvat painomateriaaleihin, mutta nettikäyttöä varten kuvien tiedostokokoa täytyy pienentää kuitenkin tinkimättä liikaa laadusta.

Valitse oikea kuvaformaatti

PNG, JPG ja GIF ovat kaikki suosittuja. Jokaisella on omat hyvät puolensa. Suosittelen JPG:tä kuville, joissa on paljon värejä ja PNG:tä yksinkertaisemmille kuville. PNG säilyttää myös kuvan taustan mahdollisen läpinäkyvyyden.

Kuvan pakkaaminen

Jos pakkaat kuvaa liikaa, tiedostokoko kyllä pienenee, mutta samalla myös kuvan laatu heikkenee. Jos taas pakkaat kuvaa vain vähän, sen laatu pysyy korkeana, mutta tiedostokoko on valtava.

Kun tallennat kuvaa, kokeile eri pakkausasteita, jotta näet pakkauksen vaikutuksen kuvan laatuun ja tiedostokokoon. Yritä löytää hyvä kompromissi. Monissa kuvankäsittelyohjelmissa, kuten esimerkiksi Adobe Photoshopissa on tallennusvaihtoehto ”Save for Web”, joka automaattisesti minimoi tiedoston koon ja maksimoi kuvan laadun.

Jos sinulla ei ole Adobe Photoshoppia, hyvä ilmainen kuvankäsittelyohjelma on Gimp.

Kuvatiedostojen nimeäminen

Kuvatiedoston nimeäminen on olennaista hakukoneoptimoinnin (SEO) näkökulmasta. Esimerkiksi Googlessa on kuvahaku, joka käyttää hyväksi kuvien tiedostonimiä hakutuloksissa. Ennen kuin lataat sivustollesi kuvan, nimeä se kuvaa kuvaavalla nimellä, joka sisältää olennaisia avainsanoja. Jos toimit paikallisesti, kannattaa myös kuvien nimissä mainita toimialueesi.

Käytä kuvien nimeämisessä avainsanoja kuvan nimen alussa ja erottele sanat väliviivalla. Älä käytä alaviivoja, koska tällöin hakukoneet eivät tunnista nimestä yksittäisiä sanoja.

Tiedostonimien tulisi olla ymmärrettäviä niin hakukoneille kuin käyttäjillekin. Esimerkiksi jos kuvan koiratrimmaamo sivuston alkuperäinen kuvan nimi on ”koira123.jpg”, uudelleen nimeä kuva selkeästi ja kuvaavasti esimerkiksi ”koiran-trimmaus-tampere.jpg”.

Käytä alt-tekstiä

Käyttäjät saattavat ymmärtää kuvan sisällön katsomalla sitä, mutta hakukoneiden robotit tarvitsevat enemmän vihjeitä. Ilman alt-tekstiä, hakukoneiden on vaikea indeksoida kuviesi sisältöä. Hyvä alt-teksti kertoo kuvasta ja auttaa myös näkövammaisia käyttäjiä.

Alt-tekstissä voit kuvata kuvan sisältöä tarkemmin kuin tiedoston nimessä. Yritä sisällyttää myös alt-tekstiin avainsanoja. WordPressissä alt-teksti tulee kohtaan Vaihtoehtoinen teksti.

Optimoi kuvan otsikko

Kuvan Otsikko (title) kannattaa nimetä samalla tavalla kuin alt-teksti.

Otsikko on hakukoneoptimoinnin kannalta vähemmän tärkeä kuin alt-teksti. Otsikko antaa kuitenkin käyttäjälle lisää tietoa. Se näkyy käyttäjälle, kun hän menee hiirellä kuvan päälle.

Lisää kuvatekstit

Kuvateksti tarkoittaa tekstiä suoraan kuvan alla. Kuvatekstillä ei ole niin suurta vaikutusta hakukoneoptimointiin kuin kuvan tiedostonimellä tai alt-tekstillä, mutta kuvateksti näkyy sivulla, joten sillä voi olla positiivista vaikutusta käyttäjäkokemukseen.

Käytä yksilöllisiä kuvia

Kuvapankkikuvien käyttö on sallittua, mutta niiden käyttö ei saata parantaa sivujesi hakukonenäkyvyyttä, koska moni muukin saattaa käyttää samoja kuvia. Samalla tavalla kuin yksilöllinen tekstisisältö on hakukonenäkyvyyden kannalta parempi, samoin on myös yksilöllisten ja persoonallisten kuvien käyttö.

Varmista, että kuvat ja teksti sopivat yhteen

Hakukonenäkyvyyteen saattaa vaikuttaa myös se, jos kuvasi ovat täysin epäolennaisia tekstiin nähden. Tämä myös heikentää käyttäjäkokemusta. Valitse siis sellaisia kuvia, jotka täydentävät sivujesi tekstiä.

Kuvien jäsennellyt tiedot

Kun lisäät jäsenneltyjä tietoja (engl. structured data) auttaa hakukoneita esittämään kuviasi rikkaissa tuloksissa (engl. rich results). Googlen kuvahaku tukee jäsenneltyjä tietoja tuotekuville, videoille ja resepteille. Esimerkiksi, jos sinulla on sivuillasi resepti ja lisäät siihen jäsenneltyjä tietoja, Google voi lisätä merkin kuvaasi, joka kertoo, että kuva kuuluu reseptiin.

Katso lisätietoja, miten lisätä jäsenneltyjä tietoja sivuillesi.

Käytä sivustokarttoja

Sivustokartta tarkoittaa tiedostoa, jolla voit kertoa Googlelle ja muille hakukoneille sivujesi sisällön järjestyksestä. Toisin sanoen kartta sivustosi sisällöstä.

Sivustokartat ovat tärkeä osa hakukoneoptimointia, koska ne kertovat hakukoneille sivustosi kaikki sivut. Varmistaaksesi, että hakukoneiden indeksointirobotit huomaavat kaikki sivuillasi olevat kuvat – infografiikat, memet, kuvat, videoiden pikkukuvat jne. – lisää ne sivustokarttaan.

Jos sivustosi on rakennettu WordPressillä, voit käyttää Yoast SEO lisäosaa, joka lisää visuaaliset elementit automaattisesti sivustokarttaan.

Lopuksi

Jos sinulla on vaikeuksia saada sivustoasi näkyviin hakukoneissa, käy tämän artikkelin kohdat läpi ennen kuin lataat sivustollesi uusia kuvia. Nämä kuvien hakukoneoptimointitekniikat parantavat sivujesi sisältöä niin hakukoneiden kuin käyttäjienkin näkökulmasta.

(Sivulla on vierailtu 25 kertaa, 1 vierailua tänään)
Haluatko jakaa tämän artikkelin?